Back on track / mave i balance

Back on track / mave i balance

Hvis du til tider også døjer med mavesmerter, oppustethed og utilpashed, synes jeg, at du skal læse videre! Jeg har i indlægget lige HER skrevet om min historie med mavesmerter samt grunden til, at jeg ikke spiser gluten. Og derudover har jeg i indlægget HER delt mine tips til oppustet mave.

I DETTE indlæg, vil jeg fortælle mere detaljeret, hvordan jeg efter en periode med ubalance i maven og mavesmerter hver gang jeg spiste, er kommet tilbage på sporet. For selvom jeg lever efter en glutenfri kost, kan min mave i hvert fald stadigvæk drille, hvis jeg ikke “passer på den”. Jeg håber derfor, at mine erfaringer og tips eventuelt kan hjælpe dig, hvis du har oplevet samme problemer.

Jeg vil derudover nævne, at jeg har oprettet en gruppe på Facebook, som hedder “Glutenfri Livsstilsguide”, hvor vi alle kan dele erfaringer samt tips. Og jeg vil derudover i denne Facebook gruppe dele, hver gang jeg poster nyt blogindlæg. Jeg synes klart du skal blive medlem, så vi kan hjælpe hinanden!

For ca. 3-4 ugers tid siden fik jeg rigtig ondt i maven, da jeg forinden havde løbet hver anden dag i 2 uger, og jeg stoppede derefter, fordi mine mavesmerter blev ved. Jeg skiftede derfor løbeturene ud med lange gåture, og det har i sig selv gjort en kæmpe forskel! Jeg synes, at de lange gåture hjælper på min sensitive mave, og derudover har min mor, som jeg ofte går aftentur med, og jeg fået set mere af den flotte natur og de flotte solnedgange.

Udover dette, satte jeg som mål at lave yoga hver dag, fordi det skulle være godt for en sart mave. Hvis jeg skal være ærlig, så havde jeg aldrig troet, at det ville lade sig gøre og jeg kunne holde det. Men dette har nu ændret sig, fordi jeg efter få dage tydeligt kunne mærke forskel! Jeg har derfor nu lavet yoga 25 dage i streg, og min mave har det langt bedre.

I takt med, at jeg er blevet bevidst om, hvor godt gåture samt yoga er for min mave, begyndte jeg også at tænke yderligere over min kost, eftersom jeg fik ondt i maven hver gang jeg spiste. Det fik mig til at tænke på dengang jeg spiste efter diæten low FODMAP, hvor løg og hvidløg var helt udelukket. Dengang drak jeg heller ikke mælk og spiste kun få ting med sukker i. Jeg har derfor undgået løg og hvidløg i disse 3-4 uger, hvilket jeg er sikker på også har hjulpet på mavesmerterne, og min oppustethed.

Jeg har derfor været mere bevidst om det mad, som jeg ville spise, for at få det bedre. Defor har jeg spist havregrød til morgenmad flere morgener, da det fungerer for min mave. Du kan desuden finde min opskrift på havregrød lige HER.

Jeg har derudover skruet ned for sukkerindtaget og kun drukket én kop kaffe om dagen.. og jeg kan mærke, at en blanding af gåture, yoga, ingen løg/hvidløg, 1 kop kaffe og mindre sukker har gjort en forskel for min mave.

Generelt har disse små ændringer hjulpet og fungeret rigtig godt for mig, hvilket er derfor jeg gerne vil dele mine tips med dig. Det skal dog lige siges, at dette har hjulpet for mig, og derfor heller ikke er sikkert, at det gør for alle. Men jeg synes helt klart, at det er nogle forsøg værd, hvis du har maveproblemer/oppustethed. Jeg vil i sær fremhæve den daglige yoga, som jeg aldrig havde troet jeg kunne gennemføre – men det hjælper simpelthen så meget!

Endeligt har denne back on track periode gjort, at jeg sagtens kan spise kage, søde sager eller en burger en gang i mellem, fordi min mave netop er kommet tilbage på sporet, og derfor ikke reagerer på det. Selvfølgelig spiste jeg også usundt før, men der fik jeg bare ekstremt ondt i maven.. Men alting med måde, som man jo siger 🙏🏼

Glutenfri burger fra JAGGER

Jeg håber, at du finder dette indlæg interessant og kan bruge nogle af mine tips! For det er bestemt ikke rart at gå rundt og have det skidt, når man kan gøre noget ved det. Jeg er i hvert fald glad for, at jeg har prøvet at gøre noget ved mine smerter, hvilket har gjort, at jeg nu har det godt i maven og kroppen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.